CARTELL_DEF_2br.jpg

10-08_cinema_casal.jpg

10-17_Coll_de_la_Manrella.jpg

 101 2 web

OPLC

CARTA OBERTA AL PRESIDENT DE LA REPÚBLICA

Crida solemne al President de la República: estalvieu a tothom aquest disbarat sense precedents, proposeu amb urgència un projecte de llei constitucional per esmenar l'article 2 de la Constitució

Sem molt enfadats, no entenem, no acceptem.

L’article 2 de la Constitució es va redactar per protegir el francès de l’anglès. Tot i això, arran de la decisió del Consell Constitucional, podrem continuar a escriure els noms William o Steve a l’estat civil, però no Beñat ni Fañch, Ròsa ni Martí. Des de fa més de 50 anys, les fileres associatives immersives porten l’escolarització de la nostra mainada en ensenyament immersiu i produeixen parlants perfectament bilingües, que dominen tant el francès com la llengua regional, i obtenen el batxillerat amb una nivell d’èxit que s’acosta sistemàticament al 100%, tot i l'obligació de presentar les proves ...en francès al final d'una escolarització en immersió en llengua regional. Des de fa més de vint anys, i basant-se en l’observació que el sistema bilingüe amb paritat d’horari no aconsegueix transmetre la llengua regional tan eficaçment com caldria - a causa d’un entorn familiar i societal gairebé exclusivament francòfon - experiments immersius van ser desenvolupats a l’escola maternal i elemental a l’educació pública i a l’educació confessional privada: els alumnes obtenen millors resultats que els seus companys, en la llengua regional ben segur, però també en francès i en matemàtiques.

Tot i que l’ensenyament immersiu ha demostrat la seua eficàcia en la transmissió de les dues llengües regionals i franceses i ha demostrat la seua capacitat per produir bilingües equilibrats, especialment aptes per al multilingüisme, la decisió del Consell Constitucional posaria fi a aquests èxits? No ho acceptem, no ho acceptarem.

No acceptarem gestionar el revers i la deconstrucció

Aquí ens hi juguem el desenvolupament i la supervivència de les llengües regionals.

Durant anys, fins i tot decennis, hem anat construint amb paciència, pam a pam i amb consensus, les condicions per a un desenvolupament serè però decidit de les nostres llengües regionals. Durant decennis, aquestes polítiques han aconseguit un ample consens entre institucions, elegits, famílies i societat. Durant decennis hem estat construint les condicions per a la transmissió amb èxit de les nostres llengües en un context gairebé del tot francòfon. L’educació per immersió és una eina determinant per a aquest èxit i un pilar essencial de les nostres polítiques públiques a favor de les nostres llengües. No podem acceptar de privar les nostres llengües d’una condició tan important per al seu desenvolupament, ja que això les condemnaria a retrocedir. Quan es tracta de llengües regionals, deixar d’avançar és anar enrere. I fer un pas enrere és condemnar les nostres llengües. No acceptarem de retrocedir. No permetrem que les nostres oficines es converteixin en llocs per organitzar i gestionar una reculada absurda i contraproduent en tots els aspectes.

Senyor President de la República, us fem una crida solemne: eviteu a tothom un disbarat sense precedent, proposeu amb urgència un projecte de llei constitucional destinat a esmenar l'article 2 de la Constitució.

Senyor President de la República, vau declarar dimecres que havíeu "demanat al govern i al Parlament que trobessin els mitjans per garantir la transmissió d'aquesta diversitat lingüística respectant els marcs educatius àmpliament reconeguts des de fa mig segle". No podem estar satisfets amb una simple declaració d’intenció, de la mateixa manera que no podem ser satisfets que no mencioneu en cap moment l’ensenyament immersiu realitzat durant més de 20 anys a les maternals i elementals de l’ensenyament públic i de l’ensenyament privat confessional.

L’experiència ha demostrat l’èxit de l’ensenyament per immersió. L’entorn en el qual evolucionen les nostres llengües fa que aquest ensenyament sigui essencial. L’article 2 de la Constitució fa impossible aquest ensenyament? Per tant, cal modificar l’article 2 de la Constitució, i no un ensenyament que ha demostrat el seu èxit i produeix bilingües complets que tenen tant o més èxit com els unilingües, inclús en francès.

L’article 2 de la Constitució pretenia protegir el francès de l’anglès. S'utilitza contra les nostres llengües regionals, sense protegir el francès de l'anglès. No podem acceptar aquesta anomalia, no podem acceptar aquest article que ha demostrat la seua incapacitat per assolir el seu objectiu i la seua particular eficàcia per danyar greument les nostres llengües regionals.

Senyor President de la República, us fem una crida solemne: proposeu urgentment un projecte de llei constitucional amb l’objectiu d’esmenar l’article 2 de la Constitució!

Sol·licitem, Senyor President, que ens acordeu una entrevista per poder tractar amb vós aquesta qüestió de major importància pel futur de les nostres llengües.

Charline CLAVEAU Presidenta de l’Oficina pública de la llengua occitana Consellera regional de Nova Aquitània

Carole DELGA Presidenta de l’Oficina pública de la llengua catalana Presidenta de la Regió Occitània / Pirineu Mediterraneu

Antton CURUTCHARRY President de l’Oficina pública de la llengua basca Vicepresident de la Comunitat d’aglomeració País Basc

Lena LOUARN Presidenta de l’Oficina pública de la llengua bretona Vicepresidenta de la Regió Bretanya

Comentaris (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
There are no comments posted here yet

Deixa els teus comentaris

Posting comment as a guest.
Arxius adjunts (0 / 3)
Share Your Location

El Portal - Catalunya Nord Digital neix a iniciativa del Col·lectiu 2 d'abril.

Neix de la necessecitat de crear un lloc de trobada a Catalunya Nord per a tots els actors de la llengua catalana.
Reagrupa persones i entitats al voltant d'un projecte, el de fer viure la llengua catalana, la llengua pròpia, la llengua del país.

Cada un pot portar la seua pedra a l'edifici 

  • participant amb la redacció d'articles, d'entrevistes
  • fent propostes, fent passar informacions
  • adherint al Col·lectiu 2 d'abril
  • fent conèixer el Portal