
Els Usatges de Barcelona - 1060
Es va produir un canvi en la continuïtat : no hi ha revolució, el sistema és millorat.
Els sínodes, antigament convocats pels bisbes, són ara del comte de Barcelona. La normativa escrita per l’Església al final dels sínodes és reescrita pels assessors del sobirà català en termes legals vàlids per a tot el país. El poder secular es fa càrrec de l'església. Així doncs, canviem el nom: passem de la Treva de Déu a « Pau i Treva de Déu ». Ja al 1060, el comte de Barcelona, Ramon Berenger 1° i la seva esposa Almodis van escriure els primers textos que portaven el nom de « Usatges de Barcelona ».
Llegim per primera vegada els acords que fa la parella:
« Que sigui al càrrec i tingui un gran assessorament. Que tothom s’alimenti. Que tothom es pagui per la seva tasca. Que les lleis estatals siguin sempre millorables. Que els sobirans siguin justos, que jutgin segons la llei, que defensin el poble, que rescatin els oprimits, que els faci saber que obren les seves taules a tots els seus súbdits sense distinció, que comparteixen la seva roba entre els adults i la seva gent ».
Usatge N ° 62 s'estén :
« La pau i la treva a les rutes terrestres i marítimes a tots els homes a cavall, comerciants i vianants. Les persones que les violin hauran de pagar el doble del dany comès ».
No és una ordenança reial imposada pel sobirà, sinó que és fruit d’un lent desenvolupament compartit i acceptat pel poble.
Portada: els sarcofags de Ramon Berenger 1er i Almodis se troben a Barcelona
Joan Villanove
- Capitol 1: En marxa per la història : les institucions catalanes
- Capitol 3: Les Corts catalanes
Comentaris (0)